En 5 veckors lååång fest, kalas, fantastisk tillställning lider mot sitt lilla slut..

Men när ett slut närmar sej vet man att en ny början är på ingång.
Semestern kom, härjade och segrade...

Det var mina dagar, min sommar, min tid, mitt liv från sin bästa sida:)




Började mitt sommarlov med en skogspromenad, en tur i blåbärsskogen.
En liter mumsiga blåbär och lila-röda fingrar senare hade jag många fler härliga dagar framför mej!







Måndagen kom och med väskan överfull skuttade jag på tåget här i Småland för att mellanlanda som så många gånger förr i huvudstaden. Spring och stress i benen som vanligt i dessa storstadsmänniskor!

Jag lite mer världsvan än då jag för första gångerna mellanlandade på centralen med väskor större än mej själv, skidfodral längre än mej själv och armar långa, svettpärlor i pannan och inte en tillstymmelse till vänlighet eller hjälpsamhet i detta stressiga samhälle..

Nu känner jag lugnet och nattåget upp till norrland ger mej än mer lugn i själen:)
En skumpig SJnatt och bra många timmar senare...






.. öppnar jag dörren till ett grönt och frodigt Åre, inget vitt landskap som så många gånger förr mött mej.
Jag gillar Åre i denna gröna skrud!

Det är skitfint:)

Frukost på bageriet gör mej inte direkt mindre glad!
Små söta kanelbullar som letar sej in i ådrorna som ett härligt sockerrus, haha...




Nu kör vi...





Lite konstigt ändå att sitta i liften utan mina skidor på fötterna och utan det där vita överallt..
Men härligt att se denna fantastiska natur från ett annat perspektiv.





Zipline..
Sele och hjälm på! Leendet med, alltid, alltid..





Jag slängde mej först ut...
Sele fast, karbin fast, alles klar, trappa ner, ett, två, tre fyra steg, ingen tvekan sa de...
Wiiiihoooooooooooooooo..

Hann knappast reflektera, vart man var, hur, när eller egentligen ingenting.
Men härligt, fart, fläkt, grantoppar, fjäll, snabbt..





Fyra olika banor, fyra olika "flyg".. upp och ner, fritt fall och den där grymt sköna känslan i magen då man inte har något att säga till om, helt utlämnad, tyngdlös, pirrig.
Man liksom bara försvinner ut i kroppen på ett coolt sätt och bara hänger med:)





Snyggve i grott-byggarbetar-hjälmen, rolig långhårig norrbagge, myggor och andnöd för yngstingen i gruppen blandat med skratt och sköna magvolter!





Halvvingligt ihopp i kajaken med kastspöet och mobilen i högsta hugg.. Lätt duggregn som efter ett par paddeltag avtog och Åresjön likt spegelblankt var magiskt.

Kastade ut och funderade för varje nedslag i vattnet hur i fasen jag skulle få upp den där stora gösen, öringen eller nu vad som skulle kunna tänkas hamna på kroken.

Såg för mitt inre, mej själv fast i kajaken toktolkandes bakom ett jättemonster till firre...
Körde på mitt favoritdrag, "sommarstugegäddraget" men insåg att det förmodligen var heeeelt fel.

Men.. att glida runt där nästan ljudlös på vattenytan, med kastspöet mellan benen, bragokex (någonstans nerpackat i kajaken som var helt omöjligt att få tag på där ute då jag var som mest sugen på dem) och den otroligt vackra vy över skutan kändes målet med min tur knappast en fisk på kroken.

(Napp på kroken fick jag på krogen;)






Efter berg-och-dal-bana i magen och extrem-kajakfiske satt jag återigen i liften upp.
Med annan typ av hjälm, axelskydd, ryggskydd och annat som kan vara bra att ha för att försöka skydda sin kropp mot eventuell smärta var jag faktiskt lite nervös.

Ja, nybörjare och man vill ju inte se ut som en nybörjare. Det är ju det värsta som finns!
Man vill ju alltid verka världsvan, fin som svan.

Men det är kul att vara ny, nya utmaningar, den där nervösa känslan inom mej som gör att man blir laddad.
Körde blå, grön, röd linje,.. försökte slappna av, tänka på alla tips och instruktioner jag fått innan, inte bromsa för mycket, inte heller bromsa fel. Bromsa fel kan göra ont!

Grymt va kul, upp och ner, roligt åksällskap, svettig, trött, glad, smutsig..
Precis som skidåkning men helt annorlunda!!






Ja, fjällen är speciell sommartid. Man ser konturerna på ett helt annat sätt, naturen, luften, vinden, folket, stämningen..
Jag gillar det!





Las playas, beach Nulltjärn!
Det är vackert med Ölandsbron i bakgrunden, eller de småländska skogarna, eller ett oändligt hav men den här utsikten från brassestolen är också sweet!





Det blev en stekande dag, stekandes i solen, med mumsigaste fikan och bästaste sällskapet..





Ett kvällsdopp i Ullådalen..
Kallt, burr och si djävuuuulskt mycket knott. Jag skojar inte, har inte varit med om värre.
Det var så mysigt, fint och härligt, solen sken och vattnet var kallt, riktigt kallt.. (inte för att det var skönt men:)

Solen ramlade ner och då kom de fram. De små små knotten, man såg dem knappt en och en men det var så många så det var helt svart..
Vet inte om det bara var jag som höll på att få panik. Fick knappt på mej kläderna för att jag var tvungen att vifta hel vilt för att inte bli slukad.

Grillning där blev de INTE..


Men fint är det:)





Det blev en forsränningstur, härligt väder och lite adrenalin i ådrorna:)

Det blev lite halvt om halvt övergrillade hamburgare, det blev desto bättre grillad fläskfilé, viiiiiin och öl.
Det blev drinkar och häng på Dahlboms!
Stek och chill på torget..
Glass och annat mumsigt!

Det blev Mountainboardåkning på asfalten, i nedförsbacken, i slänten, på gräset.. i regnet!
Kul kul och klockan gick, gick för fort och 19.25 var tiden då jag tittade på klockan och insåg att mitt tåg gick 19.27..

Wiiiiiii, skoja inte att jag fick bråttom.
Blöt, smutsig med mountainboarden under armen sprang vi till bilen, körde nästan över spåret, hann inte ge någon hejdåkram, sprang för livet med tunga väskan släpandes bakom mej.
Har nog aldrig hunnit så mycket på två minuter någonsin:)

Lokföraren tog emot mej och lyfte in väskan, sa hej hej och log och sedan tuffade tåget iväg. Puh!
Jag pustade ut, helblöt och med hjärtat i halsgropen..

Varför blir det alltid såhär när jag är i Åre?
Is it a sign? :)

Satt mej ner och skickade en smskram istället:)


Tittade ut genom fönstret och lovade att komma tillbaka snart!!







Hemma och Årepackningen blev Ölandspackning..

Haga Park och husvagnssemester med kära syster och sambo och nya stjärnan och sötnosen Pontus:)
Från en aktiv, fartfylld och adrenalinstinn semester till en svenssonsemester i brassestolen, med ett glas vin i handen och grillat till middag:)
Rolig konstrast.

Men som någon sa, på sin semester ska man väl vila och ta det lugnt. Ladda batterierna!!
Men det är ju det jag gör:)

Kände att en veckas soft på Öland med lite mums mums kunde jag unna mej!




En helt underbar Pontus förgyllde varje dag!
Solstrålen!!






Solen lyste ibland med sin frånvaro på ön men vad gör det när det finns en liten goding som denna...







Campinglivet är inte så dumt ändå!







Satt mej vid strandkanten och filofiserade..
Njöt av härliga sommarkvällar, såg solen sakta slukas av havet!







Sommarsverige..






För att inte mumsa ihop helt i det lugna campinglivet, fick det bli en kitesurfkurs!

Första dagen var det lugnt på vattnet, lite vind, lagom med vind, lärde oss hur det fungerar, riggade drakar, snören, linor, hit och dit..
Tränade, oaaahhh.. in i träden, ner i backen..

Fick iordning på den lilla träningsdraken.
På med våtdräkt, hjälm, sele, helkittad..
Ut i vattnet.. prova, testa, lite vind, svårt, fick upp den, fick ner den..

Gick och gick.. kallt.. gick bra, mindre bra! Kul, svårt..




Andra dagen.. oj, va vind! Jätteblåsigt..

Ut i vattnet, upp med draken, finfint..
(Om ni känner att draken försvinner för er, om ni inte kan hålla den, om något händer, så släpp upp bommen, dra den absolut inte till er,, det kan kännas naturligt att dra den till sej men då blir det ännu mer kraft på kiten.. så SLÄPP bommen bara :)

Jajjemän, lätt som en plätt..
Draken gick i fina åttor (som vi lärt oss) den hamnade där det är som mest kraft och jag drar naturligtvis till mej bommen.. haha.. oj, shit vilken flygtur jag fick:) Wihaaaaaa..

Bra många meter längre fram landade jag, flög som en liten vante i luften och insåg att jag inte hade jättemycket att säga till om, hehe!
Men vattnet kändes hyfsat mjukt och det var bara på det igen!

Kämpade på och många timmar senare kom jag upp på brädan, men det var mycket att hålla reda på, puh!
Med en antal "swissplash-marängswiss-whipplasch" krascher slutade vi för dagen och summerade att det var riktigt kul, ganska svårt men väl värt att göra igen:)







Med en riktigt trött och sliten kropp kändes brassestolen fantastisk skön:)







Fler magiska solnedgångar, fler kalla goda öl och med mycket trevligt sällskap blev min Ölandsvistelse mycket mysig...






Växjö, hemma ett par dagar..
Några sköna dagar med lite minigolf, tennis och mys!

Winnerbäckkonsert väntade.

En strålande dag blev till en hellyckad kväll i HOK!
Love Antell, Dundertåget invigde kvällen..

Med en kronisk ståpäls på i stort sett hela min kropp stod vi och lyssnade till en underbar Melissa Horn.
Vackert..

Kvällen kom, solen försvann.. men från kylan in i värmen!
Winnerbäck!

Fin musik, så bra, så härligt, vilken stämning..
Mysigt värre och luften var fylld av glädje och kärlek!







Lämnade HOK och en underbar kväll..







Ölandspackningen blev till Tysklandspackning..


Ryan Air tog mej till Dusseldorf..
Men inte till vilket Dusseldorf som helst, iallafall inte till det jag skulle.

Detta var Dusseldorf Weeze, vilket låg i Holland! Kände på mej att det var något skumt då nästan alla omkring mej pratade hollänska, hmm..
Haha, så det kan gå!
Hoppade på en buss som tog mej till det "rätta" Dusseldorf i Tyskland där jag blev upphämtad.

Ja, varför inte göra resan mer spännande än vad den redan är?!







Köln var en fin stad.. den gamla delen med katedraler, kyrkor, fina byggnader..







Slott med planteringar som sträckte sej överallt..





Blommor i alla färger och former..





Strålande fina dagar med en sol som värmde..





Solen följde mej vart vinden än tog mej..






Unnade mej en stor Weissbier och njöt av den, samtidigt som Melissa Horn sjöng i mina öron..







Besökte ett flertal gym och insåg att standarden är otroligt olika.
Gillade första gymmet..
Man fick tre handukar, stort omklädningsrum, egna duschar, schampoo, balsam, lotion, speglar, ett rum med speglar och fönar..

Ja, just det, stort gym och lokaler, simhall och annat som nagefix och massage också:)
Ich mag es!


Dagar av strosande på kullerstensgator, shopping, god mat, champagne, träning..

Tyskt 50 årskalas med fantastisk buffé, musik, dj, dans och en wunderbar dessertbuffé.. oj, vad tårtor och kuchen!

Disko efter det!
Grym musik, dj, fullt med folk, fest..
Vi pallade röja till kl. 04.30 sedan kastade vi in handduken, hehe:)




Amsterdam next...






Vilken speciell, mysig och skön stad!





Kanaler, båtar, människor, musik, cyklar.. överallt..





Promenerade runt, njöt och mös av tillvaron..





Nightlife in Amsterdam.. rocks.. haha..

Runt omkring.. en äldre dam dansar helt obehindrat och oblygt. Rosiga kinder och svettig, alla kollar..
Men hon kör på, lever sej in i musiken, försvinner in i sin egna lilla rosa värld...
Härligt.. hon får ju göra som hon vill!

Det dricks öl..
Folk rullar sina "cigaretter" :).. röker, blossar, skickar runt, ler..
En söt doft sprider sej.
Doften som du känner i stort sett överallt, hela tiden..





Turister som vi va.. blev det en båttur med andra turister!
Ett härligt sätt att se Amsterdam på!





Kanaler, vatten, båtar..





Fina byggnader, blomsterprakter...





Livligt, lekfullt.. ett Amsterdam fullt av liv!





Fotade, tittade, beundrade..





En riktig sockerchock denna dagen då jag fick i mej 3 stora chokladmuffins:)
Dock inte på samma gång, hehe..






Man går mycket i Amsterdam.. allt ser likadant ut tills man inser att man visst är på samma gata igen:)





Rotes licht strasse..

En helt annan värld, så långt ifrån Sverige, Växjö man kan komma..
Lite längre fram står det ett helt gäng grabbar.. en stannar, en till, tillslut står det ett tiotal killar och tittar..
Alla tittar på samma sak.

En blond tjej, en brunett, smala, kurviga, silikontuttar, mörkhyade, rödhåriga, ja det finns för alla smaker!
Hon står där i ett litet rum, bara en glasskiva som skiljer henne och de tiotals grabbar som står utanför..
Såklart tjejer, gubbar, flickor med, människor i alla åldrar helt enkelt.

Någon går in, gardinen dras för.. ett tag senare, vilket inte alls känns som en lång tid, gardinen åker upp igen, ut kommer killen.

Så håller det på, dag in och dag ut... kvällar och nätter!

Det är fina tjejer som står där och vinkar, visar upp sej och försöker fånga de tusentals blickar som swissar förbi.
Jag ser inga killar där inne i det lilla rummet med den röda lampan utanför som är halvnakna..
Inga grabbar alls.

Hur kommer det sej?






Det kryllar av Coffeeshops, sexshopar och cafeér med hur mycket sötsaker som helst.
Munkar, chokladkakor, brownies, sött sött sött..





Det är härligt att se allt, se olikheterna och skillnaderna, människor i alla åldrar, gamla som unga..
Turister, inhemska, folk som fotar överallt,..

Skillnaden mellan dag och natt..





Ja, Amsterdam var mysigt och spännande att se!

Tillbaka i Köln och ett avsked dagen efter..
Buss till flygplatsen, "Dyngkåt och hur helig som helst" i väntan på att planet mitt skulle lyfta.

Ny parfym inhandlades, mmmm..
På planet och 1,5 timme senare fanns jag på marken igen, i Växjö, hemma..

Schweden!!


Tillbaka till verkligheten:)


Men jag har kommit på det.. Jag ska vara pensionär NU tills jag är ca 65 år och då ska jag börja arbeta!!

Finns ju jättemycket jag vill göra och se.
Finns så många länder, städer, byar och människor att utforska.

Hur ska man hinna?!





Skrev löften, delmål och mål till mej själv i början av 2010!

Urval..
1. Besöka minst en ny plats, ett nytt land varje år!

(2010 än så länge- Cervinia (Italien), Zermatt ( Schweiz) Genevé (dock bara flygplatsen) Courmayer, Fuerteventura, Åre på sommaren, Köln och Amsterdam!

2. Prova på nya saker, utmana mej, testa något nytt!

( Vindsurfing, Zip line, downhillcykling, rafting, mountainboard, kitesurfing....

3. Inte vara ledsen, inte gråta annat än glädjetårar, tro på mej själv och göra det som jag vill och det som gör mej lycklig!

( året började sådär men nu, NU känns det toppen, och jag ser fram emot allt..







Det blev bästa semestern ever med många nya intryck och upplevelser!
Jag suger åt mej av allt och tar med mej all energi och all positivitet in i vardagen:)

Ångest? Nope..
Nu kör vi!!







Min ledighet avslutades med tre härliga dagar i Göteborg!
Dags för barndop och släktträff..






Ja, ord känns som överflödiga :)





Blev en sådan lyckad dag och kväll..

Solen tittade fram, torkade upp förmiddagens regndroppar.
Familj och släkt träffades, vissa för första gången.

Härligt god buffé, bubbel, snittar, vin, kakor...

Glädje och skratt och nya fina möten!






  • All semesterpackning är uppe och inne i garderoben igen.
  • Tvättat och klart.
  • Post är kollat och gamla tidningar och reklam är borta.
  • Rent och lagom prydligt.
  • Skräp till återvinningen är bortburen.
  • Kylskåpet fullt med frukt, ägg, och (den där nyttiga energidrycken som tar upp hela kylskåpet)
  • Björnbär är plockade och väntar på att bli mumsiga smoothies.
  • Räkningar är betalda.
  • Miljötänket i reality, nu blir det cykel överallt (= ännu tidigare mornar= starkare ben och bättre pump= ännu mer fantastisk skidåkning :)
  • Mer kärlek och omtanke om mej själv och andra...



Ja, men det här känns ju ganska så bra det här!!

Ikväll, ja eller det får nog bli imorgon ska jag även besluta om vad jag gör nästa år!
Det börjar ordna upp sej..

Lev i nuet, idag, men planera lite skönt för morgondagen och sätt tid och tänk på vad du vill uppnå, uträtta och förverkliga med dej själv.

Jag kan inte planera för all framtid, men jag börjar med imorgon, nästa vecka och även lite fram till våren 2011..
Gör jag bara det som jag själv känner för så tror jag även att det andra kommer att lösa sej!








Så ta inte livet på för stort allvar, njut och var glad!



















k i k a n

Snäll, stark, rolig, trygg, skön, speciell skidåkande konstnär med en fin personlighet och en önskan om ett fortsatt roligt, givande, innehållsrikt och spännande liv… fullt av kärlek, utmaningar och överraskningar!!

RSS 2.0