Min vecka i Årefjällen...

Tänkte jag skulle se OS invigningen men missade den..

Det var lördagmorgon!
Jag packade det sista och käkade en god frukost innan jag tog mej ner till tåget.
Började med en liten försening redan från Växjö, bytte i Alvesta och det bar iväg till Stockholm.

I Stockholm var centralen full av sportlovsfirare och det blev 1 h försening.
Fördrev förseningen med en tjej som också skulle upp och jobba i Åre..
Alltid skönt att slippa dra med 100 kilos packning in på toaletten:)

Efter lite kaos med byte av spår och vagnar så satt alla på sina platser och vissa andra på andra platser:)
Jag fick min tunga ryggsäck fullpackad med garn bredvid mej så jag var nöjd:)

Virkade mössor medan Melissa Horn och Winnerbäck sjöng vackert i lurarna..
Tåget rullade uppåt och min tomhet inombords övergick till en mer arg känsla.

I Östersund kom tåget inte längre, det blev strömlöst och alla barn började bli smått överdampiga!



Efter ett tag som kändes som ganska länge kom de fram till att vi inte kom längre med tåget så det fick bli buss istället.
Inknypplade i bussen så forslades vi vidare till Åreland!

Möttes av ett kallt Åre och det fick bli taxi med bytaxa ut till Continental.
Där blev det förvirring som några gånger förr.
Istället för tempurmadrass och tempurkudde blev det personalboende.

Slet med min packning upp för den branta backen, (varför gå två gånger när man kan slita ihjäl sej på en gång?)
Eget rum, kändes skönt!

Hm, lördagkväll..
Gick och la mej med förhoppning om en skön natt men där hade jag fel.
Fullt röj hela natten lång!
Restaurangfolk på ett personalboende en lördagkväll!

Ingen sömn varken för mej eller dem..

Klockan gick, timmarna gick och tillslut var det dags för mej att gå upp. Dags för finfrukost och skidåkning!
Efter för få timmars sömn var jag laddad för åkning.. härligt att vara på snö igen:)




Blev en hel dags åkning, lite fix inför morgondagens jobb och frukt på rummet innan det blev ett pass på gymmet.
Cykel, Body Balance och härlig bastu efter det..

Söndagkväll och Alla Hjärtans Dag!
En bra söndag men inte en gnutta kärlek på hela dagen..

Vid sänggående kom jag på att det var söndag och personalkväll på Dippan..
Så så blev det med den nattens sömn..
Party fram till 06 och några rums grannar som gjorde barn, ja eller knappast några barn, troligtvis kanske inte kärlek heller, hehe.. men stönades gjordes det iallafall!

Där låg jag i min säng och försökte lyssna på lite OS på tv:n då jag ändå inte kunde sova..


Måndags morgonen kom fortare än vanligt..
Upp och hoppa, frukost och dags för jobb.



Min favorit gäst mötte mej med ett leende och han hade biffat till sej rejält från ifjol.

Från barn sitski till vuxen sitski och laddad till tusen.
Vi körde non stop från 9 till 12.00 och fick oss många härliga åk.



På eftermiddagen fick jag äran att åka med flickvännen hans (vilket jag fick veta ganska snabbt av föräldrarna)
Vilket jag tyckte var jätteroligt,.. (retades en del, hehe )

(ett förhållande i 12 årsåldern kändes helt plötsligt så härligt skönt och okomplicerat, man träffas inte så mycket, man är tillsammans och liksom tittar lite på varann, busar och skojar..- Fantastiskt ju:)
Om det vore så enkelt!!

Efter några år i skikart var det dags för min gäst att prova på sitski.
Vi kämpade hela eftermiddagen och skildes åt med ett leende.

En bra dag!



"Hem" snabbt och ladda för fin kvällsåkning, körde fullt race i Lundstrappet en timma för att sedan stressa iväg till gymmet för ett skönt pass Body Balance.


Tisdag och Fettisdagen!

Vilken dag.

Möttes av..



Frostiga träd, snö och sol..
En härlig dag ovanför molnen i solen på Rödkulletoppen, i Ullådalen och i Bräcke.



En eftermiddag med många krascher, övning på att svänga och liftåkning tillsammans.

En kväll i Duved i Hamrebacken.
Kvällsåkning med många andra i ett finfint före och en efterlängtad semla i Hamrestugan på toppen framför lite OS curling.

En kväll i rummet med möra ben framför lite OS..

Tisdagkväll
och personalkväll på Bygget!
Efter en hård lördagkväll, en partykväll på söndagsdippan, en hemmafestmåndagkväll så var de såklart dags för fullt ös på tisdagsbygget..

Låg i min säng medans folket i korridoren skrek och hade allsång, skålade och skrattade..

Kände mej så gammal, haha..
Känns som om det var evigheter sedan men ändå minns jag det som igår.
Det var party, tisdagkvällarna var heliga, bästa festen, alla var ute:)

Jag längtade tillbaka, ville vara 20 år igen, full och glad, haha.. nästan lite odödlig och kung på det mesta:)

Men insåg att jag låg där i sängen lite halvgrinig för att jag inte fick sova, 10 år äldre och räknade på fingrarna hur många timmars sömn det skulle bli...

Undrar hur man orkade jobba, festa och åka skidor?!
Men härligt var det:)

Fantastiskt kul hade jag;)

Onsdagmorgon och jag satt och njöt av hotellfrukosten!
Efter nattens sömn (eller snarare brist på sömn:) fick jag nog och packade ihop mina grejer och flyttade in till byn!
( dinosarie som jag blivit orkade jag inte mer, haha)


Ett riktigt skidåkarbadrum, härligt!!





En dag med blåst och hurrvigt väder fick bli en dag i Bräcke.



Efter tredagars intensiv sitskiträning så fixade vi liften själva och hela barnbacken..
Härligt att se friheten, känslan, glädjen och lyckan i ögonen över att ha fixat det själv:)

En chokladkartong som tack och en preliminärbokning inför nästa säsong så var vi alla mer än nöjda!!


Onsdagkväll och dags för världens bästa kvällsåkning i Olympia!
Vi var först på plats och hängde på låset, först av i liften, först ut i Gästrappet, först ner..

Fantastiskt fint, nypistat, manchester, otroligt ljus, kall snö..
Det är så bra och det är så roligt.. det går sååå fort!

Känns som om man ska kvävas varje åk då jag knappt andas under hela åket.
Med största leendet och snabbaste svängarna är det bara att ta liften upp igen, igen, igen och igen..

Lundstrappet står fint och orört under hela kvällen så det är bara att slänga sej utför:)

Mmm.. sov skönt den natten i en skön gammal soffa hos en skön vän.. med lite skön radio i bakgrunden.


Redan Torsdag..
Soligt och vackert!



-18 grader kallt men ingen vidare vind och Åreskutan ser så vacker ut!



Storslalom träning i Röde Orm.. teknik träning..




Blev en del mysiga fikadejter på Rautjoxa framför brasan..
Varmchoklad med grädde.. (ett måste i fjällen)




På eftermiddagen gled jag runt med en härlig skikart gäst i Ullådalen och i GS banan i Rödkullen.

Kvällen spenderades på gymmet med cykling och ännu ett Body Balance pass.
Ikväll kändes kroppen faktiskt lite sliten och vissa kräftskorpionshundsolshälsnings övningar gjorde ont:)
Men efter bastun kände jag mej nästan som en ny människa!

Fredag..
Veckan går fort när man har roligt:)
När man har roligt tänker man bara på roliga saker och allt känns ganska så fantastiskt!
När det är fantastiskt är det svårt att förstå att man inte alltid känner sej på topp..



Idag blev det tokladd i Bräcke.
Tempen var -20 grader och det blåste rejält så Rödkulleliften stod stilla.




Googgles på, rosa turtlenecken på, nya uniformen på och sist men absolut inte minst, mina tokvita pälsoluddvantar!

(fick höra att jag passade väldigt bra i uniformen, och att jag förmodligen skulle vara riktigt snygg i polisuniform, hm, något att fundera över kanske;)
Känner mej ganska het ute i backen:)


Favoriten och jag railade i Bräcke, tog boxarna både lite för fort och lite för långsamt.
Skicrossbanan blev nästan rädd då vi bemästrade den lätt:)

Fikadejt bland alla uppstoppade djur på Rautjoxa..

Skicrosstävling på eftermiddagen.

Jag var laddad och knäppte pjäxorna lite extra hårt..
Vi laddade bra i skikarten men kände efter målgång att jag hade kunnat kört fortare:)
Men tror min gäst var nöjd men vår insats även fast vi inte gick vidare.





Fredag och slut på veckan- praktikantfika!



Med en kall och mumsig godistårta kliver praktikanterna för veckan absolut inte upp på wall of shame:)

Lite fredagsmys med varm äpple, kanel och vanilj vin och lite mörk blåbärschoklad..
Välförtjänt efter en veckas bra jobb:)

Röda drinkar på Dahlboms på kvällen!

Helgen hade jag vigt åt skidåkning, massa skidåkning.
Men med en temp på under -20, en kyleffekt på -50 på skutan, blåst och hurrvigt som fasen så blev det inget med det. Björnen kunde inte ens locka mej med sin åkning..

Det fick bli lite skön sovmorgon, mys på byn och shopping på mountain recycle!
Hittade mej ytterligare en jacka, en dunis Helly Hansen, rosa, pälsoludd, fin!
Köpte även ett par schyssta peakbrallor till min kära bror som är guld värd och ställer upp för mej:)

Gillar att bara glida runt på byn.
Satt mej på Broken, kollade OS och mumsade en burgare (ja, man måste bara äta på Broken varje gång man är i Åre)



Ett hurrvigt Årelandskap!

Söndag igen.. slut på veckan..
Bokade taxi i god tid för att slippa stressa..
Blev fel med taxin, missade den, kom ingen..
Ringde, alla taxibilar upptagna..
Lite smått panik, 15 min till tåget skulle gå..

Började traska med min 200 kilos packning..
Fick tag på en bil..
Va på stationen i tid, lugnt.. 10 min till avgång..
Kallt som fan..
Tåget kom såklart inte i itd..

Äntligen.. vagnen längst bort såklart..
In, fullt med danskar, väskor och skidor..
Fullt i hytten..
Platsen längst ner, ryggsäck och pjäxbag i sängen..

Mös ner mej direkt och satt i lurarna i öronen och läste expressen..
Tåget gick runt 16.20..

Sov lite om vart annat, halvförvirrad, OS i lurarna..
Ställde klockan på 03.45, framme i Alvesta..

Sov i intervaller..
Vaknade, mörkt, tomt, kallt..
Va jag framme?
Klockan va 03.50..
Njae, vi stod stilla..

Vilade lite, va rädd att missa avgången..
Gick runt i tåget, alla verkade sova..
Möttes av snö..
Undrade vart jag va..



Kom fram till restaurang vagnen, där satt några med dunjackor.
Kallt som fan..

Klockan va 05.45.. (hockeydags)
Frågade vart vi va..
Utanför Stockholm, loket hade spårat ur, ingen ström..
Vi väntade bara..
Jag fick mej en macka och lite vatten..
Satt mej och huttrade lite..

Tillbaka till hytten min, kröp ner..

Kissnödig, öppnade toadörren, möttes av världens stank och överfulla toaletter..
Bara att knipa, puh..

Klockan gick, det blev kallare..
Folk började vakna, undra, hungriga..
Det delades ut mat och godis.. allt som fanns delades ut..

Jag hängde lite i restaurangvagnen och hittade mej ett trevligt sällskap,..:)

Många timmar senare.. snarare 12 timmar senare än beräknat kommer jag fram till Alvesta.
Äntligen..
"Vi ankommer strax till Alvesta"

Jag drar min packning till utgången och ställer den i all snö, känner på mej att dörren inte kommer öppnas..
Nope, tåget stannar, jag drar i handtaget, inget händer.. Fan!
Vet att det inte stannar såå länge..
Dörren ut mot spåren kan jag öppna..

Gubbarna där ute skriker " va gör du där, där kan du inte gå ut"
Fan, det vet jag väl, men jag får ju inte upp dörren..
Börjar bli lite stressad då jag inte alls är sugen på att åka mer tåg:)

Ser senariot framför mej..
1- Jag står kvar på tåget som tuffar iväg ner mot Köpenhamn och min packning ligger där ute på spåret i all snö..
2- Jag står i den djupa snön på spåret och ser min packning ligga tryggt på tåget och glider ifrån mej..

Äh, va fan, det kommer inget tåg, jag får inte upp dörrhelvetet ut mot perrongen, jag hinner inte ta all min packning till nästa utgång, går ju knappt få upp dörrarna mellan vagnarna för all snö..

Hör tåget tuta..
Slänger ut mina skidor, pjäxbagen och min tunga väska.. hoppar sedan ut själv..
Sjunker ner till knäna, sliter upp väskan.. på perrongen..
Packar på mej allt och går med raska steg iväg..
Folk glor men jag skiter faktiskt i det, haha..

Känns som om jag brutit armen, kan knappt röra den..
Letar efter bilen, hittar den igen snöad och igen plogad..
Orkar inte..

Slänger in grejerna, borstar av lite snö, kör försiktigt ut volvan och är loss..
Gott..
Armen värker, fan nu då!?

På väg hem, snö så innåt,..
Det står bilar mitt i vägen, börjar bromsa, det glider bara, ser att det är poliser..
Tänker va fan, ska jag köra in i polisbilarna också.. Orkar inte!
Hinner stanna och glida förbi, puh..
På andra sidan har tre, fyra bilar krockat, det är kö.. jag kör försiktigt och sniglar mej hem till Paradvägen!

Hemma, trygg och bajsnödig.. ( efter ett skönt toalettbesök var jag bara hemma och trygg:)
Skönt!



Som någon sa, vi fick ju mycket resa för pengarna..
( tur att SJ drog in resegarantierna innan snöstormen:)




Jag har lärt mej mycket i veckan!
Svart är ingen färg, det är så man känner sig och skidåkning gör mej fulländad och lycklig och jag
inser att jag är för jävla bra på så många saker att jag inte för allt i världen ska känna mej dålig eller otillräcklig
och att jag är värd det bästa.

Hela livet är inte hela tiden ett disco men det är faktiskt ganska så bra ändå och man kan åka skidor
alldeles utmärkt med ett brutet underben och varm choklad med grädde gör oss härliga inombords
och det är viktigt att försöka njuta av alla dessa små rara söta underbara grejer runt omkring oss hela tiden...




















Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

k i k a n

Snäll, stark, rolig, trygg, skön, speciell skidåkande konstnär med en fin personlighet och en önskan om ett fortsatt roligt, givande, innehållsrikt och spännande liv… fullt av kärlek, utmaningar och överraskningar!!

RSS 2.0