Sverige-Frankrike-Italien-Schweiz-Italien-Frankrike-Sverige..


Gott Nytt År!!
Hoppas att ni har fått en härlig start på det nya året:)



Efter en lite för lång seg hemresa med kalla vindar, långa bilköer, lång väntan, bagagestrejk, kaos, väntan och ytterligare seg väntan...
Så är jag hemma i vinterfina Småland igen!



Jag har haft den absolut bästa start på det nya året som man kan tänka sig!!



Här står jag helt fantastiskt glad i Zermatt, Schweiz med Matterhorn , 4478 m som tornar upp sig bakom mig.
Det är nyårsdagen den 1/1 2010..

3480 m..Plateau Rosa, Testa Grigia!
Vindstilla, sol på en blå himmel och dessa mäktiga alptoppar som omringar mig vart jag än vänder mig.







Dagen efter nyårsafton bjöd på en helt underbar dag med massa skidåkning, lite varm choklad i solen, fina preparerade pister, en fin italiensk pizza på La Grotta, trötta "carvingknän" och ett kronisk leende på mina läppar:)




Nyårsafton 2009
Först vid liften som alla dagar tidigare, 8.30..

Liften upp till toppen i Cervinia, Italien..
Blickar ner mot den fantastiska vyn och glider ner mot Valtournenche!
Byn ligger på 1524 m så jag har ett långt åk framför mig från toppens 3480 m.



Det har snöat under natten så det är kanon pister som möter mig och likaså ett vackert tjockt snötäcke utanför pisten!
Det är så bra som det kan bli:)







Jag hittar orörd snö näst intill hela dagen och åker upp och ner så mycket mina ben orkar.
Snön yr, solen skiner och liftköerna är helt obefintliga!

Möter upp några nyfunna vänner på den omtalade restaurangen Ulla´s för en god nyårslunch.
Njuter ett tag av den härliga stämningen innan vi tar oss ut i pisten igen för några härliga åk.
Det är så fint och skidorna går så bra i den kalla snön och kroppen känns full av energi.

Vi kör på tills liftarna stänger och är nere i byn efter kl. 17.00..
Tar ett par välförtjänta kalla öl på After ski´n i gott sällskap!

Drar tillbaka till mitt lilla enkelrum på Mamore och börjar piffa inför kvällen!
Lite champagne i rum 309 innan det väntas en 7-rätters meny!



20.00 till 23.30..
God mat blandad med mindre god mat men fint vin och väldigt trevligt.



Det serverades gris nästan hela veckan och här köttar kocken på med ett jättestycke.
Vet inte om det var kalven eller grisen men mycket kött var det iallafall!!

Efter sju rätter var man tokmätt och det kändes skönt att ställa sig upp för att gå ut i kylan och fira in det nya året!





Gott Nytt År!!



Jag reste hemifrån på annandagen 26/12..
Tåg till Malmö, flygbuss till Malmö Airport, flyg till Geneve, busstransfér till Cervinia..
07.30 lämnade jag lägenheten i Växjö, 23.30 landade jag i sängen på hotell Mamore!

Detta vaknade jag till på söndagmorgonen..
Kände på mig att det skulle bli en fin vecka!





























Jag fick en fin vecka!

Jättefin skidåkning i välpreparerade pister..
Kallsnö, lite puder och fin manchester..
Mysig vinprovning i italiensk miljö med italienska delikatesser som chiliost och bergsgets skinka..
Många goda öl på the Dragon och Copa Pan..
Fint kött på Jour et Nuit..
Många timmars god sömn..
Sköna trötta ben efter många timmars åkning..
En hel del marmelad och choklad på dessa ljusa knapriga frukostfrallor..
Kalla, helt-galet-överkokta-grönsvarta-ägg..
Många konstiga italienska kakor och tårtor..
Rödvin och vitt vin..
Liftar som stannar..
Italienare som öppnar liftarna när dom själva känner för det..
Sönderkörda skidor..
Doubleklick i offpisten..
Sol och snö i massor!!






Lämnade den mysiga lilla byn med den stämningsfulla huvudgatan igår förmiddag..



Den coola lilla vakthunden sitter tryggt och spanar och väntar in sina nya gäster..


Bussen fylls, vi tar oss neråt dalen, det är långa köer men vädret är fantastiskt och det känns lite tråkigt att lämna detta vackra!



Pausar i Courmayeur och njuter av den varma solen..



Mäktiga toppar i Chamonix..





Resan till flygplatsen går bra med tar lite längre tid än beräknat..
Flyget hem lyfter senare än vad som var tänkt..
Bagaget på Malmö Airport tar tid att få..
Bilresan hem till Växjö rullade på bra..




Efter midnatt.. når jag Paradvägen på Hovshaga..
Drar in väskan, tar en liten bit Lindt choklad och däckar i min egna sköna säng!






Minns denna härliga vecka och drömmer om nästa!!






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

k i k a n

Snäll, stark, rolig, trygg, skön, speciell skidåkande konstnär med en fin personlighet och en önskan om ett fortsatt roligt, givande, innehållsrikt och spännande liv… fullt av kärlek, utmaningar och överraskningar!!

RSS 2.0