Punka på armen...




En härligt varm dag i mitten av september..
Skön musik, sensommar solen som värmer och nya Åka Skidor tidningen i famnen..
Nu är det dags för vinterns skidtest!!




Nu värmer solen inte SÅ mycket längre, nu känns regnet mer som en nära vän.
Det är snart oktober men innan dess så hinner jag med lite Kreta:)

Det blir sol och värme med mycket kärlek!
Vem kan inte se fram emot det?!







Annars så har det bakats en del muffins!



Blåbärsmuffins med crumble..



Äppel och kanelmuffins med crumble..










Jag gick till läkaren för att kolla upp min knasmage, tog prover och fyllde upp massa rör..
Kändes konstigt och inte som vanligt, ett otroligt tryck..
Plåster på och gick hem..



Nålen in och punkterade.. så det blev inte så bra!

Mina otroligt fina och duktiga ådror svek mej, hehe.










Nu har mina bikinis ännu en gång provats och packats ner i resväskan så med det säger jag..
Ta hand om er och Godnatt..













Växjö idag, Kalmar i helgen och nästa vecka...




.. Kreta!!
Man vet aldrig vart jag är nästa vecka, eller nästa år, eller året efter det..
Men det är ju lite spännande:)

Jo klart jag vet lite, men det låter lite roligare att inte veta!





Jag vet att man inte kan äta dem..
Men de ser ju liksom lite goda ut, som röda små läckra godisklubbor med söta små dunbollar på..



























Varför ha en korg full med svamp, när man kan ha den full med Sally?!







Trevlig helg, och ät inga svampar som jag inte skulle göra!


Helg med helge älg..


Det här var min helg, förra helgen!
Sommarstugan..

Så fridfullt, tyst och härligt.
Sitter i båten, stilla på vattnet, kastar ut..

Sjöfåglar, stora fåglar i skogen..

Promenader i skogen.

Ett glas vin och yatzy!!
Livet:)














Den här helgen har jag hunnit med sååå mycket.
Jag har städat på min balkong, sopat under trätrallen som var halvdryg att lyfta bort. Undra hur gammalt smutset var där under?!

Slängt krukor, plockat iordning bland trädgårdsprylarna.

Plockat ur mitt förråd härinne i lägenheten och gått igenom alla kartonger.
Tre högar..
Slänga, behålla och loppis!

Blev mycket i alla:)

Rensat skåp och lådor, slängt massa.
Städat och putsat..

Plockat iordning och organiserat.

Var ner till mitt andra förråd, ute.. Gick igenom lite kartonger.
Hittade massa gammalt roligt.
Noveller jag skrivit, collegieblock, foton, fotokataloger.. och så mycket annat trams.

Stod därnere ett bra tag och filurade!
Tills det tokkörde i magen.. snabbrusch upp till lägenheten till toan, haha..

Ner igen och kände lugnet.
Mycket som ska slängas. Det får bli till veckan..
Ett lass till tippen!

Mer fix här i lägenheten. Plockade iordning mina prydnadssaker.
Lite beslutsångest.. vad ska jag behålla? Vad ska jag slänga?
Jag följde mitt hjärta för stunden:)


En härlig promenad i solen för att få lite frisk luft och det var skönt med en powerwalk.

Men va fasen är det för fel på magen min?!

Jaja.. lägenheten är på gång och det känns skönt att jag kommit en bra bit i rensningen och att det nu är ganska så rent och fint.





Helgen lider mot sitt slut och jag fortsätter väl att pyssla lite:)








Winnerbäck har hamnat på väggen..

Sommaren är kort..


September redan..
I början av sommaren såg våra planteringar inte mycket ut för världen..





Men med lite vatten, sol och kärlek kan det bli så bra:)






Många kära och söta möten har sommaren bidragit med..
Nya möten, gamla möten och kära återseenden:)

Hur eller hur så är det härligt att mötas, träffas, råkas, byta blickar, spana..
Njuta av varje liten sekund, varje litet tillfälle som kanske aldrig återvänder!






Fredagkväll och jag njuter av min ensamhet här hemma i lägenheten..

Bara vara, fixa, pyssla och städa här hemma.
Söka, fundera, leta, kolla upp, bestämma,..





Det blev inge mer svampprovning..
Jag har haft löjligt ont i magen idag och igår. Men tror ju knappast att det beror på de där små knassvamparna.
Springer på toa och det är allt annat än mysigt, puh!
Jobbet imorse blev som intervallträning, hehe.

Försökte träna men fick sätta mej på huk efter varje set så det kändes inte såå givande.
Får fundera på vad som kan vara knas eller så tänker jag bara på annat så kanske magen också gör det:)

Skit i det;)

Nu ska jag sätta mej i soffan och titta på Kristallen och vara lite kreativ.
Virktiden är på ingång..








Annars funderar jag på livet i största allmänhet och inser ju såklart att det kan tyckas vara ett lyxproblem, ett ilandsproblem..




Mysig helg!!


Svampjakt...



Lingonplockarna är slut i hela Växjö..
(jag menar grejen som man plockar lingonen med inte själva folket som plockar lingonen:)

Men i skogen finns det gott om svamp och lingon med för den delen!
Det är ju helt fantastiskt att de finns så mycket gott ute i naturen, helt gratis!!





Idag har det varit svampjakt och det finns ju så mycket mer än mumsiga kantareller..
Tegelsopp hittades men har ännu inte provsmakats.
(Det får bli morgondagens matprojekt)

Det kändes tryggast att inte prova fööör många nya svampar på en gång, hehe..
Jag känner mej fortfarande pigg och glad, inget ovanligt skumt i kroppen så det känns ju bra!!





Karl-johansvamp hittades, provsmakades och mums va gott!





Ännu en nykomling i svampkorgen.. Citronslemskivling.
Citron lät väl frisk och gott men slemmet, njae.. tog bort slemmet och stekte på den lilla roliga svampen.
Jättegott:)





Men skogens guld, kantarellen!

De är så roliga att hitta, plocka och magiska att äta!

Jag har längtat efter dessa svampar, trånat, hoppats och varit förväntansfull.
Jag gick och såg dem lysa, de lös överallt, de fanns överallt..
Jag hamnade i någon slags svampstress, kunde knappt behärska mej, upp, ner, vidare.. ögonen snurrade nästan ur sina hålor.
Jag blev yr, det svartnade för ögonen och det kändes som världens längsta blodsockerfall någonsin..

Haha, men det var det värt.
Kantareller är väldigt fint!

När jag blundade för natten såg jag grönt överallt med gula små partiklar, upp-ploppandes överallt, små svampar..
Iställlet för vad jag tror är normalt, svart med lite vit/gråa prickar..



Ja, eller jag vet inte vad andra ser när de blundar för natten!?

Att jag såg kantareller kändes lite abnormalt!!





Ca 5 kg guld blev det :)





Osäkerhets-svampen idag fick bli den här lille rackaren, sammetssopp kom vi fram till, men vi vågade inte riktigt så den fick fara tillbaka till skogen!
Kanske nästa gång..



Svamptips

  • Plocka svamp i korg och inte i plastpåse. Svampens fuktighet kan inte avges genom plasten, och i varmt väder uppstår rena drivhusvärmen. Bakterierna förökar sig då snabbt och svampen blir snart otjänlig.
  • Grovrensa redan vid plockningen.
  • Undvik helt vita svampar, åtminstone de med vita skivor. (giftsvampar)
  • Undvik även bruna svampar med bruna skivor. (giftsvampar)
  • Antingen man känt av något förgiftningssymptom eller inte, men tror sig ha ätit giftig svamp, ska man kontakta närmaste sjukhus eller Giftinformationscentralen i Stockholm. ( 08-331231 eller 112 )
  • Första hjälpen vid svampförgiftning är att försöka kräkas!
  • Kom ihåg att många av dem som blir illamående efter en svampmåltid egentligen inte är svampförgiftade. De kan ha ätit dålig mat och helt enkelt blivit matförgiftade. De flesta svampar har dålig hållbarhet och bör rensas och tillagas snarast möjligast efter plockningen.
  • Ät ingen vildväxande svamp rå.
  • Ät aldrig mycket av en svampsort som du äter för första gången.



Annars är det bara att njuta av den fantastiska naturen med härligt sällskap och mysa runt i skogen och fylla upp korgen med läckerheter:)



Ny jakt imorgon!!
Lycka till...


k i k a n

Snäll, stark, rolig, trygg, skön, speciell skidåkande konstnär med en fin personlighet och en önskan om ett fortsatt roligt, givande, innehållsrikt och spännande liv… fullt av kärlek, utmaningar och överraskningar!!

RSS 2.0