Året var 1998...

Januari månad för elva år sedan..
Fatta vad tiden går snabbt!

Det var kallt i Tärnaby (Stenmarks, Anjas och nu "Byggis" hometown :)
Minus 21 grader när Ingmarbacken skulle intas för dagens storslalom träning.. Det var allt lite små kallt om låren när vinden pinade och det ända som värmde lite var den otroligt tjocka fartdräkt man så snyggt bar upp ;)..hehe..

Det blev ett antal banåk, men även mycket fritt, då det blir grymt kallt och käpparna blir väldigt kalla och hårda att köra in i!!

Klockan 16.00 visade mätaren -28 grader... burr..

Medan vi harvade på i Ingmarbacken, körde damerna Värlsdcup slalom..
Ylva Nowen 4.e plats, Pillan 7:a, Anna Ottosson 13:e plats och Kristina Andersson på en 15:e plats!

Det ÄR länge sedan .. Pillan sitter i vinterstudion nu 2009 och gör ett bra jobb som "expert".. Ylva Nowen ett mindre bra jobb som kommentator.. Vad får hon allt ifrån? Som hon snackar om skidåkning, kan man ju tro att hon aldrig ens stått på ett par skidor, jaja...

Klockan 20.00 visade mätaren -31 grader..
Vi tog oss till puben, cirkus tre stavtag från där jag bodde, alltså från skidhemmet :)
Inte direkt mycket folk.. men stammisarna var ju såklart där ( nämner inga namn, hehe :)

Klockan 24.00 visade mätaren -33 grader..
Nu är det så att näshåren fryser och har du för mycket snor i näsan han du liksom skrapa ut de.. hehe..
Fransarna fryser.. blir krispigt vita och härliga.. Tycker det ser sååå mysigt ut!

Klockan 06.00 visade mätaren -40 grader..
Nu är det faktiskt inte roligt att vara ute längre..
Nu frostar man liksom ihop helt..

Öppnar dörren ut och andningen liksom bara fryser, läskigt..

Räddningen hette "Skilda Världar".. Gu, alla vi på skidhemmet följde det slaviskt, man var tvungen att bänka sig i det gemensamma tv rummet en halvtimma innan för att säkert få plats, haha, helt galet!

Många minnen.. Kalla minnen men det värmer hela min kropp och själ när jag tänker tillbaka på det!!


Tärnaby Skidhem...



29 januari 2009...

Det är min bäste väns födelsedag.. Hipp hipp hurra hurra hurra hurra!!

Vaknade inatt av huvudvärk och sjukt ont i mina ljumskar, kunde liksom inte ligga på rygg för att det spände och slet i ljumskarna, riktigt skumt...

Mamma och jag har tillbringat hela dagen hos kära lilla mormor som blir hela 91 år till dagarna..
Städade, fixade, pysslade, pyntade bort julen och pyntade fram lite vinter/ vår mys..
Det blev finfint, det blev lax till middag, och för mormor blev det både manikyr, pedikyr, ompyssling och nystädat :)
Så alla mer än glada.. skulle jag tro :)

Vägen hem innehöll lite gamla minnen (mycket minnen nu :) Lite nostalgi..
Såg att Dackestupet ( småländska alperna : ) lös när vi for igenom Virserum ( mitt barndomshem, by.. ja.. )
Vi gled dit och Hjorten ( alpina klubben som fostrat mej, jag gjorde klubben var den är och har varit, hehe) hade träning, storslalom.
Träffade på min gamla tränare.. Oj, va länge sedan. Va säkert mer än tio år sedan som jag var i Dackestupet och åkte..
Gu, vad man har åkt där, tränat, varje kvällsåkning, varje träningstillfälle, varje helg, dagar man var ledig..

Mysigt att va tillbaka, såg mej själv i starthuset, flätat hår, rosiga kinder, laddad som få.. Självklart vann jag!! :)

Tuffade på hem mot Växjö....



Varm dag hos mormor, hurrvig dag i Växjö men inte lika kallt som i kallaste norrland för elva år sedan...



Kommentarer
Tina

Hejsan!Kul att få titta in här på din blogg, hoppas att allt är bra med dig och din familj. Vi håller till mycket i Dacke Stupet nuförtiden, lär barnen åka skidor, jätte roligt ;) du får titta förbi ngn gång när du/ni har vägarna förbi! Kram Tina

2009-02-03 @ 11:47:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

k i k a n

Snäll, stark, rolig, trygg, skön, speciell skidåkande konstnär med en fin personlighet och en önskan om ett fortsatt roligt, givande, innehållsrikt och spännande liv… fullt av kärlek, utmaningar och överraskningar!!

RSS 2.0